Kokkejenta

Kokkejenta

mandag 29. september 2014

Burger Brød !


Her i norge er vi virkelig dårlige på burgerbrød og pølsebrød. Det er mange cafeer og restauranter som lager hjemmelaget burgere med masse godt tilbehør, men så tar dem å putter dem inn i noen dårlige kjøpte brød. Dette irriterer jeg meg over hver gang jeg blir servert et dårlig brød!

Så her kommer oppskriften på Burgerbrød!

 25 g gjær
  1 l vann
  3 stk egg
100 g sukker
 10 g salt 
100 g smeltet smør
  1 ss kardemomme
ca 1,5 kg hvetemel

Oppskriften er til ca 30 stk burgerbrød.
Rør sammen gjær, egg, vann, salt, sukker og kardemomme. 
Elt melet i blandingen. Når deigen er passe fast sper man på med smeltet smør, og latt deigen kjøre videre. Juster med mere mel om nødvendig. 

Vi bruker å trille brødene ut på ca 120 g hver. Klemmer dem litt flat før man hever dem.

Stekes på 180 grader i ca 12-16 min (avhengig av efekten på ovnen) 



2 kommentarer:

  1. Den skal jeg prøve! Kan man ikke også bruge den som pølsebrød?

    SvarSlett
  2. Tror ikke det skal være noe problem :!

    SvarSlett