Kokkejenta

Kokkejenta

mandag 1. september 2014

Sandwich

Jeg har lenge tenkt at fundamentet til en god sandwich var å ha godt brød, og det er nok sandt på mange måter. Men min danske samboer har også lært meg at mengden med pålegg er vesentlig for at man kan si at det var et godt smørbrød/sandwich. Jeg kan ikke skryte på meg at jeg har spist så mye smørbrød opp igjennom livet mitt. For å være helt ærlig så har jeg ikke vært så begeistret for matpakken og andre form for brødmat. Jeg har alltid syntes det var litt kjedelig, men det er jo her jeg har skjønnt at jeg har spist helt feil form for brødmat. 








































Som kokk får man inspirasjon fra mange kanaler, og vi elsker å se alt som handler om mat. Derfor satt man selvfølgelig av en kveld for å se den nye filmen Chef. En film som handler om både det å være kokk og ikke få muligheten til å uttrykke seg kreativt og om gleden av noe så enkel som en god sandwich. Filmen anbefalse på det sterkeste siden det er en ordentlig feel good film. I filmen lager dem cubanske sandwicher fra en foodtruck, og dette resulterte i at man fikk lyst på ordentlig gode sandwicher til middag dagen etter på. 



Min favritt er fort blitt en med chedar, røkt skinke, sennep og sylte agurk. Der trikset også er at man smører litt smør på utsiden av brødskivene, da blir brødet ekstra sprøtt når man legger den i grillen. Så har man testet ut det meste ut ifra hva man har i kjøleskapet. Rosmarin, pepperoni og ost fungerer også veldig bra. 

















En klassiker er selvfølgelig club sandwich. En sandwich som har vær på menyer i U.S så langt tilbake som 1899. Her serverer jeg det med potetbåter og aioli. 




Det er en helt annen smørbrød kultur i Danmark enn den vi har i norge. Smørbrødene er mye pålegg og et lite men godt brød. Så når vi var der i sommer var det noen smørbrød vi bare måtte spise, og en av dem var Stjerneskudd. Et fantastisk fiskesmørbrød med flere elementer. Stjerneskudd skal det være både stekt og posjert rødspette på franskbrød garnert meg f.eks kaviar, reker og sitron. 
Et varmt smørbrød som overaskende falt i smak er toast med leverpostei. Det var dansken som introduserte dette for meg, og jeg kan inrømme at jeg var skeptisk selv om det er vanlig å servere lun leverpostei. Dette var SYKT godt, og må prøves! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar