Kokkejenta

Kokkejenta

torsdag 7. august 2014

Jordbærlikør


Jordbærlikør 


Siden jeg fortsatt hadde en del jordbær igjen etter vi hadde selvplukket jordbær, så fant jeg ut at man kunne jo lage Jordbærlikør. Noe jeg aldri har smakt, men jeg ser for meg at det sikkert blir godt. Det finner vi vertfall ut 4-8 måneder.

Jeg fant en ganske trivelig artikkel på VG, Legg sommeren på sprit... og gled deg til jul . Så det er nettopp det jeg tenkte å gjøre.

Jeg har søkt litt rundt på nettet. Og fant litt forskjellige oppskrifter på forskjellige likører, Men det var vanskelig å finne oppskrift på Jordbærlikør. I bunn og grunn gikk alle oppskriftene ut på å legge bær, sukker og sprit på glass å latt det stå slik at smaken fra de gode bærene trekker ut og inn i spriten. Når det kom til mengden med sukker fulgte jeg rådet til VG, men tok litt mindre sukker siden de nordnorske jordbærene er så søte.

Jeg leste noen plasser at glassene må stå mørkt og kaldt, mens andre plasser står det at dem kan stå fremme. Det er vertfall dekorativ!

Det jeg gjorde var,
  1. Jeg skollet et 2 l norgesglass, bare for å være på den sikre siden.
  2. Ta tre kurver meg jordbær (ca 1 kg bær) å fylte dem på norgesglasset. Siden bærene var så store så delte jeg dem litt opp slik at jeg skulle få plass til mere bær.
  3. Så strødde jeg på ca 3,5 dl sukker og helte på med vodka til glasset var fylt opp.

Så må man huske å snu på glasset med jevne mellomrom slik at sukkeret skal løse seg opp og ikke legge seg på bunn.

Så er det vel bare å vente..



4 kommentarer:

  1. Hei! Har selv endel jordbær jeg skulle like å lage likør av. Ser at du lagde denne for nøyaktig et år siden, publisert hvertfall. Hvordan ble resultatet?? Venter spent på svar ☺ Vennlig hilsen Kathrine ☺

    SvarSlett
  2. Hei! Har selv endel jordbær jeg skulle like å lage likør av. Ser at du lagde denne for nøyaktig et år siden, publisert hvertfall. Hvordan ble resultatet?? Venter spent på svar ☺ Vennlig hilsen Kathrine ☺

    SvarSlett
  3. Hei
    Likøren ble bra! Den hadde fin smak av nordnorske jordbær uten at det ble for mye spritsmak.
    Jeg lot den stå til nytt års aften. Men man kan sikkert sile den tidligere.
    Vi blandet også en drink der vi hadde litt av likøren sammen med cava som velkomstdrink.

    Som et tips så har jeg fryst inn bærene jeg har silt av spriten. Tenkte å ha dem sammen med fyllet til en kake !

    SvarSlett
  4. den kaka blir det futt i :D har nettopp fulgt din oppskrift, men regner ikke med den blir like god , da jeg brukte utenlandske bær. men spent :D

    SvarSlett