Kokkejenta

Kokkejenta

søndag 10. august 2014

Mørk sjokoladekake

Laget posjonsstykker som jeg pyntet med en sjokoladekrem 


Ingen ting er som en deilig mørk sjokoladekake. Så her er oppskriften på min super enkle sjokoladekake, som jeg ofte lager på jobben. 

Ingredienser:
6 egg
500 g sukker
210 g mel
150 g kakao
2 ts vaniljesukker
210 g smør

- Start med å smelte smørret og forvarm oven til 140 grader. Når smøret er smeltet setter man det til siden slik at det blir litt avkjølt til man rører det inn i kaken. 
- Rør sammen egg og sukker, jeg bruker grinda på kjøkkenmaskinen slik at man får rørt ut sikkeret uten å skape for mange luftbobbler. 
- Tilsett det tørre, når allt det tørre er godt rørt inn sper man inn smørret.
- Hell røren i en smurt kakeform på ca 20 cm, husk at røren hever ikke noe særlig.
Stek kaken i ca 45 min. Stikk i kaken for å se om den er ferdig stekt, kaken skal være litt klissete når du tar den ut av ovnen. 
- Avkjøk kaken før man pynter og kutter opp kaken.

På bilde ovenfor valgte jeg å steke kaken i en rektangulær form og kutte den til posjonsstykker. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar