Kokkejenta

Kokkejenta

søndag 14. oktober 2012

"Eggs in a basket" eller "egg i et hull i en brødskive"..


Da har jeg hatt en liten høstferie. Hvor jeg har vært litt i Bodø og litt i Tromsø. Tromsø var en veldig fin by, og jeg fikk møtt noen slektninger jeg aldri før har møtt.


Fint høstvær i Bodø


Nå er jeg fortsatt i Bodø, men drar straks sørover igjen.
Gikk en liten tur sammen
med lillesøster 

Her i Bodø er det alltid trivelig å være noen dager. Jeg prøver å treffe så mange som mulig hver gang jeg tar turen til hjembyen min.

 
Som alltid ble det en tur til Alex, Megan og Mae. Utestedet Skubare har flyttet lokaler og på fredag var det åpent for første gang, dette måtte vi være med på.Når jeg gikk fra busstoppet og bort dit jentene bor, kom jeg på at det er ca et år siden jeg begynte å bli kjent med jentene. Det var frost på makken og kaldt i luften på tur bortover, akkurat slikt som det var så mange ganger i fjor høst når jeg gikk den veien. Det er alltid så trivelig å treffe dem.

Det nye Skubare var blitt kjempefint. Det er lokalene til Hjæm som er byget om. Plassen er en del større enn der det var tidligere, men dem hadde dekorert stedet i samme stil slik at du fortsatt hadde følelsen av å være på Skubare.
Vi møtte på Tamara på Skubare. Hun har jeg ikke sett sånn ordentlig siden mars tror jeg.
Når jentene er samlet og det er god stemning ble det mye dansing fram til stengetid. Som de fleste gangene jeg er ute på Mørkved bruker jeg å få sove på en madrass på gulvet til Alex. Da er vi en gjeng som lager nattmat og drikker en kopp te kl fire på natten. Mye fliring av kvelden og Megan som kom med noen gullkorn om at hvis man liker tre er Norge den perfekte plassen å være.. 


Alex lager frokost


Man kan si mye om britisk matkultur. Og jeg fikk testet ut en del av den når jeg reise rundt i Storbritannia i en måned. Men det er en ting som er bra med britisk mat, dem er sabla flinke på frokoster. Som oftest blir det noe med egg og toast, og idag laget Alex noe jeg aldri har fått servert før.
Nemlig eggs in a basket!
Greia her er at man kutter ut en runding midt i brødskiven. Så steker man brødskiven, men et egg i hullet. Slik at det blir stekt brødskive og egg i ett.





Hvem er det egentlig som finner på alle disse geniale matrettene?!

Dagens konklusjon var at det er bare britene som kan finne på å steke et egg i midten av ei brødskive.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar