Kokkejenta

Kokkejenta

tirsdag 9. oktober 2012

Opplysningskontoret for hva skal jeg ha til middag, værsågod!

"Pytt i panne" er en grei reste middag :)


Dette evige problemet med å finne ut hva som skal puttes på middagsbordet.

Man går inn i kjedelige vaner og finner ikke kreativiteten.
I tillegg kan man ikke alltid skryte på et sånn kjempe bra utvalg av frukt og grønnsaker i butikkene. Det blir bedre etterhvert, spesielt når man får mere fokus på sunne og gode norske produkter. Men det er dessverre ikke bra nok synes jeg. Innimellom synes jeg det er vanskelig å få tak i en helt vanlig sellerirot!
På skolen lærte vi at sellerirot var en av den fire store (løk, purre, gulrot, sellerirot). Disse er et godt utgangspunkt når det kommer til mange krafter, supper osv. Dette er noe som det blir produsert en god del av i Norge, men likevel kan det være vanskelig å få ta i det som skal være det mest grunnleggende når man lager mat.
Det skjer ting innen for utvalget i butikkene. For noen uker siden fant jeg hel rødbete mellom kålen og gulerøttene på Rema 1000. Jeg ble såpass imponert at da ble det rødbeter som garnityr til middagen. Det som egentlig var litt komisk var at ingen av jentene i kassen viste hva dette var. Slik at ingen kunne trykke inn prisen, jeg gikk i fant prisen. Da den ene jenta spurte meg «men hva er det egentlig ?». Jeg ikke informert om at det var rødbeter som ikke var på lagt på glass..
Men vi kan glede oss over at det for håpentligvis blir bedre utvalg i butikkene etterhvert som det blir mere fokus på ferske råvarer.

Det kan være vanskelig å finne ut hva man skal ha til middag. Og det kan nok være derfor noen av damene på butikken sniker litt i handlekurven min. Noen av dem på øya synes jeg har noen interessante middags valg. Men jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke alltid klarer å være spesielt kreativ.
Jeg bruker store deler av tiden med å være kreativ på jobb (og så hadde jeg en periode hvor jeg skrev på oppgaven Arktisk Kokk), da blir det litt knekkebrød med hvitost til middag på meg.

Derfor er det veldig trivelig når min venninne Susanne inviterer meg på middag. Det er også mye morsommere å lage middag til to enn til en, kjæresten hennes jobber på båt og er nemlig ute på havet i perioder.
Vi trives veldig godt i hverandres selskap. Det er derfor veldig hyggelig å bli invitert, men noen ganger blir det lagt til en liten hake. Slik som å bli invitert på sodd, men hun hadde glemt å kjøpe poteter så det måtte jeg ta med. Eller når man blir invitert på salt sei, gulrotstuing og bacon, men hun er litt usikker på hvordan man lager gulrotstuing så det måtte jeg lage. Jeg liker jo å lage mat, og det er gøy å stå på kjøkkenet sammen med andre. Derfor er det ikke noe problem å bidra med å lage gulrotstuingen sammen med Susanne :)

Susanne har tatt ansver og fisket middag til oss!



Det er også noen som bruker å ringe meg med spørsmålet «hva skal jeg lage til middag?» eller «jeg har disse ingrediensene, hva kan jeg ha til middag?» (vedkommende kjenner seg sikkert igjen). For å være helt ærlig så synes jeg det er litt gøy med slike spørsmål. Selv om det kanskje ikke alltid høres slikt ut over telefonen. Da kan jeg nemlig bidra litt med det jeg kan, nemlig mat!
Det er også litt gøy når venner spør meg om hvordan dem skal lage ting, eller om jeg kan forklare litt bedre enn det som står i kokeboken. Eller min kjære storesøster som ringer å skryter litt av seg selv når hun forteller at hun laget noe hun aldri har prøvd før og det ble sykt godt! Jeg som er stor tilhenger av å lage ordentlig mat fra grunnen av og blir litt glad når jeg kan hjelpe folk med å gjøre det.

Jeg må også nevne ei venninne av meg som heter Bente Linn. Og her snakker vi om ei jente som ikke er så redd for å prøve ut nye ting på kjøkkenet! Hun har fortalt meg masse flott om Familiekokeboka til Tom Victor Gausdal og Ole Martin Alfsen som hun nylig har kjøpt. Hun syntes nemlig at hun fikk litt ny inspirasjon til hva hennes familie på tre kunne ha til middag. Det at det blir lettere å planlegge og kjøpe inn for uker av gangen. (Det er jo også økonomisk smart å planlegge).
Jeg synes det er virkelig tøft når folk faktisk tester ut de forskjellige oppskriftene, også de litt mere avanserte. Jeg fikk nemlig en melding om hvor mye eddik hun skulle ha til hollandaise sausen. Da ble jeg imponert. Jeg forklarte det så godt jeg kunne, med en liten obs! Ikke ha det for varmt, da sprekker sausen.
Dagen etter måtte jeg jo høre hvordan det hadde gått. Hun kunne fortelle at sausen sprakk ikke, men hun var litt usikker på hva hun syntes om smaken.

Etter mammas ønske ble det chili gryte til middag idag

I disse dager er jeg hjemme i Bodø hos mamma og pappa. Noen ganger når jeg er hjemme kommer jeg med ønske om klassiske husmannskost til middag, og andre ganger kommer dem med ønske om noe jeg kan lage til middag. Så idag ble det chili gryte til middag etter mammas ønske :)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar