Kokkejenta

Kokkejenta

torsdag 27. september 2012

Dårlig rekrutering til kokkeyrke!


Jeg leste en nyhetssak på varden.no og kjente at jeg ble litt provosert. 
I denne nyhetssaken går Trygve Flood fra Adecco ut og gir tv-kokkene og Eivind Hellstrøm delvis skylden for den dårlige rekruteringen. Begrunnelsen er at all den kjeftingen skremmer bort potensielle søkere til faget.      

¨Flood gir Eyvind Helstrøm og Gordon Ramsey deler av skyld for at han sliter med å finne nok kokker i Norge
- De bare kjefter og skriker. Det er ikke mange som har lyst på en jobb der de får kjeft hele tiden, sier Christian Flood.
Floods jobb i Adecco er å rekruttere kvalifiserte restaurantkokker.
– Vi må importere kokker, blant annet fra Polen. Rekrutteringen i Norge er for dårlig, sier Flood.¨

Trykk her for å lese hele saken hos varden.no

Glad kokkelærling på Restaurant Eik Annen Etage 
Jeg kan si meg enig at det er svært dårlig rekruttering til faget. Og dette er en trend som må snu hvis man skal kunne ha en bra standar på restaurant norge. Men jeg tror virkelig ikke at det er Eivind Hellstrøm man skal skylde på..

Det å jobbe som restaurant kokk er ingen dans på roser. Du blir kastet ut i yrketslivet når man begynner som lærling i en alder på 18 år. Da blir det stillt krav til deg på lik linje som de andre ansatte, men med visse forbehold. Du er trossalt bare lærling. 
Men når man står der og lager mat til en fullsatt spisesal  uansett om man er kokk eller lærling er det ikke rom for feil. Tidsfristene vi har å forholde oss til er ikke slik som for dem som har en eller annen kontorjobb. Her skal maten til bord 100 gå få fort som mulig, helst innen to min. Samtidig som man skulle ha begynnt å gjort klar maten til bord 70.. 
Det må sies at dette er en av grunnende til at jeg synes det er gøy å stå å lage mat på et restaurantkjøkken. Det å kjenne på presset og den deilige følelsen når man vasker ned etter en perfekt servic.  Men noen ganger går det litt galt. Jeg kan ærlig si at jeg fikk noen ganger kjeft i min læreperiode, men det var jo også litt fortjent. Jeg hadde gjort noe jeg ikke skulle, og det ressulterte i at gjesten måtte vente lengre. 
Og til dere som synes Hellstrøm og Gordon Ramsey kjefter alt for mye på tv.. Når dere er ute å spiser en bedre middag og må vente litt for lenge på hovedretten, og kanskje kjefter litt på servitøren om at dette ikke er greit. Da kan man kanskje tenke at det står en eller annen stakars inne på kjøkkenet som blir fortalt på en litt krass måte at dette har du gjort feil, og må gjøre på nytt. Hvis man ikke får beskjed når noe er galt vet man heller ikke at man må gjøre det på en annen måte neste gang. 

Jeg tror i bunn og grunn det kjeftingen på tv er litt overdrevent. Og det er jo derfor man også ser på slike programmer. Det hadde ikke vært det samme om Gordon Ramsey hadde sakt “kjære lille deg, men denne biffen har du stekt for lenge. Nå kan du gå stille og rolig tilbake til stasjonen og prøve på nytt. Gjesten synes sikkert det er greit med 20 min ekstra venting” 

Jeg har en litt annen teori på hvorfor det er dårlig rekrutering. Jeg tror det har mye med arbeidstider og lønn. Det er en egen livsstil å jobbe som restaurantkokk. 
Men når det en for dyrt å ha en ekstra kokk på jobb, slik at lærlingen får den hjelpen den trenger. Da hadde man også unngått noe av kjeftingen. 
Når eiere skal snu på krona slik at man går til innkjøp an halvfabrikate produkter siden det er tidsbesparende, mister man dem som virkelig har gleden for å lage mat. For når dem som virkelig brenner for faget må stå å bruke pulverkrafter og varme opp halvfabrikater, sitter dem igjen med en jobb som har dårlig arbeidstider og lønn. Uten at man får laget mat på ordentlig vis og har glede av. 

Glad gjeng på Bodø Vgs. Restaurantfag
Jeg vil heller rose Eivind Hellstrøm, som tar et oppgjør mot norsk matkultur. De fokuset han har på ordentlige produkter og ferske råvarer er noe vi trenger i dette landet. Uten fokus på ordentlige råvarer er det heller ikke så rart at unge folk ikke finner gleden i å lage mat. Når familier bare lager mat ut ifra en toropose eller frossen pizza kan man heller ikke forvente at neste generasjon vil ha en glede av å lage ordentlig mat. 

For man må ha litt kjærlighet for det man gjør om maten skal bli god..

Da er det vel pare på sin plass at bildene jeg har lagt til denne ganger er fra jeg gikk på kokkeskolen og var lærling på Eik Annen Etage.




Dessert 

Det er morsomt på jobb når man får levende strandkrabber.




2 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg er enig i mye av det du skriver, men jeg tror fremdeles at programmer som framstiller kokkeyrket som et yrke hvor du blir kjeftet på støtt og stadig skremmer bort unge fra å søke seg i den retning. Det skremmer også foreldre fra å anbefale ungdom yrket vårt. Selv om vi som er kokker vet at det ikke nødvendigvis er slik som programmene skaper et inntrykk av.

    At det er dårlig rekruttering til bransjen har selvfølgelig flere grunner. Lønn og arbeidstid er viktige grunner, nå tjener jo en renholder nesten mer enn en kokk for eksempel. Samtidig er det en generell holdning i samfunnet at det kun er almennfag som gjelder. Grunnene er mange, og jeg tror det er nødvendig å gjøre grep fort.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må absolutt gjøres noe med rekruteringen som er nå! Og derfor synes jeg det er bra vi får en debatt rundt det å være kokk. Det vil altid være forskjellige meninger om saken, men så lenge vi får opp rekruteringen igjen blir jeg fornøyd :)

      Slett