Kokkejenta

Kokkejenta

fredag 28. september 2012

Bolle, bolle, bolle..




Jeg var tidlig på jobb idag og når jeg kom hjem tenkte jeg å så og si prøve noe nytt. Tok nemlig en form for helgevask før helgen er omme.. 

Tok meg en velfortjent pause og skulle skjekke ut bilder på Instagram da jeg fikk se et bilde som Tine hadde lagt ut. Et bilde av bolle med melis og hakket sjokolade. 
Så da går man den neste timen rundt å tenker på bolle med melis og sjokolade.. og da er det vel bare en ting å gjøre, nemlig sette en bolledeig.

Fant denne oppskriften på boller fra åpent bakeri.
6 dl lunken melk 
1 kg hvetemel
50 g gjær
3 ts havsalt
3 ts kardemomme
1 egg
150 g smør.

Når jeg begynnte å bake ut bollene fikk jeg også lyst på kanelsnurrer. Så da ble halve deigen til boller og resten til kanelsnurrer/knuter.

Har man ikke kjevle

får man bare være kreativ!

Har man ikke kjevle får man bare være kreativ!
Man kan ofte se på kafeer at dem har slike store kanelknuter. Jeg har aldri før prøvd å lage slike. Etter noen søk på google fant jeg en måte jeg kunne prøve. Og er egentlig ganske fornøyd med resultatet. Neste gang skal jeg prøve på slike “dobbeltknuter”, sånne som er ekstra store! 

Men mitt oppi all den bakingen oppdager jeg at klokken er blitt halv syv og jeg har glemt å spise middag. Får vel mekke sammen noe mat. 

Man må jo spise middag før man får spise desserten!






ovnen min er kanskje gammel,
men det fungerer fint å steke boller i den 









Ikke helt enige i disse stekegradene







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar