Kokkejenta

Kokkejenta

onsdag 12. september 2012

Smaksseminar på Lovund



Sommeren er slutt, og det har roet seg litt ned på Spiseriet. Så da fikk jeg tid og  muligheten til å dra på et smaksseminar i lovund. Jeg kan ikke huske sist jeg var i lovund, så en tur dit tenkte jeg kunne bli spennende.
De andre deltakerne reiste i fra sandnessjøen med egenbåt, men det er jo ingen vits for meg å dra til sandnessjøen når jeg bare kunne ta ferga utove.
Da jeg kom til lovund viste jeg ikke helt hvor jeg egentlig skulle gå, og jeg gikk meg nesten bort. Men plutslig møtte jeg på en gjeng med folk. Og blant dem var det et kjent fjes. Nemlig Roderick Sloan (skotte og bor i steigen, leverer skjell og kråkeboller til verdens beste restauranter), så da skjønnte jeg at det har var folkene jeg hadde sett etter.  
Vi var en gjeng på ca 14 stk kokker og produsenter som var sammlet for å utveksle ideer og kunnskap. Noe som jeg synes er et veldig bra tiltak. Det er viktig å kunne ha en arena der man får muligheten til nettopp dette.

Programmet var uformeldt. Vi startet med å spise lunsj sammen på Rorbuhotellet. Så fortalte Roderick litt om måten han jobber på. Så fortalte Magnus Nilsson (en av de heteste navnene på restaurant- og mathimmelen for tiden. Driver Fäviken Magasinet, rett utenfor åre i sverge) om restauranen han driver, gården og de produktene dem bruker.
Neste del av programmet hadde vi i fjærsteinene, der vi plukket skjell og snegler! dette skulle nemlig bli middagen vår.



 
 

Are Kilvær, som driver ESPIRA kaffebar i Mosjøen brygget nydelig kaffe til oss.

Så ble vi delt opp i ”lag” og så var det å komme seg inn på kjøkkenet å sette i gang. Den gruppen jeg var med på hadde ansvar for forretten. Der valgte vi å lage to småretter. Det var ganske så gøy å stå inne på det trange og overfyllte kjøkkenet å lage mat sammen med så mange flinke folk.

Her er hele menyen vi spiste etter kjøkkenøkta:


Rakfisk
pepperrotkrem og fjellbrød

Røktlaks
eggekrem, syltet agurk og epler
blomkålsalt

Risotto med snegler

Smørbakt laks
albuskjell, erter, brokkoli
krabbekraft

Rype
bakt knutekål, piggsopp og kantareller
kirsebær og stekesjy

Lammeskank
bønner, blåmuggsaus

Blodsorbet

Blåmuggost
rips og wiskey

Bærås cammen
solbærog popping candy kjeks


Tror vi alle var fornøyd med dagen og resultatet etter noen få timer på kjøkkenet!














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar